söndag 2 november 2008

Peter Englunds panikångest

Som bekant kan onormal eller allvarlig ångest drabba vem som helst. Då och då händer det att kända personer träder fram och berättar om personliga ångestbesvär. Nu senast har historikern och akademiledamoten Peter Englund i en DN-intervju pratat om sin stressutlösta panikångest:

[Englunds] motto "sällan liggande ulv ett lårstycke får eller sovande man seger", det vill säga att ständigt vara aktiv, satte krokben för honom häromåret då han med en översvämmad almanacka plötsligt drabbades av panikångest.

- Jag satt i baksätet på en taxi på Strandvägen på väg från ett möte till ett annat och trodde jag höll på att dö. Kroppen sa ifrån. Nu räcker det. Jag var mitt uppe i planeringen av teveserien "Värsta landet". Jag klev av serien och åkte utomlands, till Irak. När jag kom tillbaka hade de ändrat upplägget av serien och jag kunde vara med. Det hela löste sig. Och ja, panikattackerna har släppt.
Läser man hela intervjun får man också veta att Englund har lidit av dålig självkänsla och av prestationsångest. Fast tvivlet på den egna prestationen tycks han numera uppskatta; han ser det som "en sorts bondförnuft".

Inga kommentarer: