torsdag 29 november 2007

Positiva affirmationer

Att affirmera är att medvetet för sig själv upprepa positiva meningar som stärker och utvecklar det egna jaget, till exempel för att få bättre självkänsla eller för att bli lugnare och mer avslappnad. Nedan följer en lista på positiva affirmationer som deltagarna i UppÅSS' studiecirkel Stärk din självkänsla knåpat ihop som en praktisk övning:

Jag är en värdefull människa.
Jag duger precis som jag är.
Jag tycker om mig själv.
Jag trivs med att vara den jag är.
Jag ser de positiva sidorna hos mig själv och andra.
Jag är tolerant och förlåtande inför mig själv och andra.
För varje dag utvecklas jag och blir en allt bättre människa.
Jag är lika mycket värd och har samma rättigheter som alla andra människor.
Jag är bra och värdefull, oberoende av vad andra tycker och tänker om mig.
Jag är nöjd med min egen person.
Jag accepterar mig själv exakt sådan jag är.
Jag är bra på att passa tider.
Jag känner mig lugn.
Jag är en god lyssnare.
Jag gör bra ifrån mig på jobbet.
Jag är nöjd med mitt liv.
Jag gör så gott jag kan.
Jag är lugn inför morgondagen.
Jag är nöjd och tillfreds med mig själv.
Jag är duktig i mina vardagliga sysslor.
Jag jobbar bra.
Jag kan slappna av när jag behöver det.
Jag mår bra.
Jag är accepterande, tolerant och förlåtande.
Jag kan vara lugn och trygg, allt löser sig till det bästa.
I mitt liv blir allt som det är meningen att det ska vara.
Jag är bäst på att vara jag.
Jag kan ta emot och känna kärlek.

1 kommentar:

Anonym sa...

Affirmationen: "Jag är bäst på att vara jag" har hjålpt mig när jag åkt hem från jobbet och känt mig nervös.

Tack så mycket!

Mvh/T